torsdag

Syltede Rødbeder


Tidligere, i min barndom, syltede husmødrene selv. Meget lidt kunne fåes på glas og dåse, så syltning var en helt naturlig del af det, at være husmor.

Det var naturligvis et stort arbejde, at hengemme sommerens høst af rødbeder, asier, græskar m.m., men resultatet og kvaliteten er uden sammenligning med nutidens industriprodukter på glas og hele arbejdet værd. Desuden tager det ikke lang tid, at sylte rødbeder.
Selvfølgelig er det et spørgsmål om tid, men når det gælder rødbeder, tager jeg mig tid til at sylte dem og især nu til jul.

- Små lækre, søde rødbeder. Det bliver man komplimenteret for.

Jeg bruger opskriften fra den grønne syltebog. Dog har jeg ændret kogetiden fra 35 min. til 1 1/2 time, idet jeg ikke syntes rødbeder ellers er kogt ordentligt.

Her er den :
SYLTEDE RØDBEDER
1 kg rødbeder ( små aflange )
3/4 L eddike
375-500 g sukker
1/2 tsk. flydende Atamon
Rødbederne koges i letsaltet vand 1 1/2 time. Hæld vandet fra og kom kold vand i gryden
Flå og skiv rødbederne, når de er næsten kolde.
Edikke og sukker koges sammen. Rødbedeskiverne gives et opkog.
Læg skiverne i en skål med låg eller et glas. Kog lagen op og kom Atamon i. Hældes over rødbederne. Låg på straks.
Det er vigtigt, at glasset eller skålen er pinlig rent.

Rødbederne skulle nu kunne holde sig i måneder.

2 kommentarer:

  1. Har nu flere gange lavet rødbeder efter din opskrift, de er kanon.. Lige som jeg husker dem fra min egen Mormor.
    Mange hilsner fra
    Mai-Britt

    SvarSlet
  2. Jeg tror successen liger i,at rødbederne koger til de er ordentlig møre og så vælger jeg altid små,aflange rødbeder og skærer dem i ret tykke skiver.

    M.v.h.
    Mormor

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.