onsdag

Sødsuppe

Sødsuppe får mig altid til at tænke på på min tidlige barndoms yndlingsbøger omTudemarie, 3 børnebøger af Maria Andersen om Tudemarie, der voksede op i en storfamilie i 1880 ernes København. Tudemarie, møder sin skoleveninde, den fattige Tilde, på vej hjem med en spand sødsuppe med svesker i til familien. Maries gode hjerte løber af med hende og hun  inviterer gavmildt den fattige Tilde til at stikke hånden ned i sødsuppen for at fiske svesker op.

Desværre fik vi ikke megen sødsuppe i mit barndomshjem, men jeg har siden lavet det til min egen familie og det smager da dejligt, - med eller uden svesker.

Nogen bruger byggryn i sødsuppen, andre ikke. Sødsuppe uden gryn spises ofte med tvebakker.
Denne gamle fynske egnsret er med byggryn, som kan købes i visse supermarkeder.

SØDSUPPE

120 g fine byggryn
1,6 liter vand
4 dl ribssaft
tørrede æbler
blommer
eddike
sirup

Bring vandet i kog og drys grynene i under omrøring. Kog i ca. 25 minutter til grynene er møre. De sidste 10 minutter koges æbler og blommer med. Tilsæt ribssaft, smag til med sirup og eddike (rødbedeeddike).

I helt gamle dage var sødsuppen ofte at finde i barselspotten på Nordfyn og denne spises ofte til et stykke smørrebrød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.