mandag

DRØMME

På opfordring endnu engang, - fru Kissers drømme, en drøm af en småkage.
 
Hos revisor Petersen i Bybæk ved Vejle, fik vi i ungdommen de allerskønneste småkager. Især ved juletid var der trængsel på fadene af de lækreste småkager, som tænkes kunne.

Fru Kiss bagte selv og det med 1/2 smør og 1/2 margarine.
Drømme hørte til mine absolut favoritsmåkager.

Det var et dejligt hjem at komme i, hvilket min mand og jeg til stadighed nød, når vi modtog invitationer.
Gæstfrie og dejlige mennesker, som havde mistet deres eneste søn på grund af sygdom.

Præcis i dag for 42 år siden, modtog jeg et brev fra fru Kiss i Vejle med opskrifter på hendes allerbedste julesmåkager.

Årsagen til, at jeg deler opskriften på Drømme på nettet, skyldes at min datter i Norge har efterlyst den og her er den altså.

DRØMME

350 g hvedemel
350 g fedtstof  1/2 smør og 1/2 margarine
90 g flormelis

halve hasselnøddekerner til pynt

Blødgør fedtstoffet, bland det med mel og flormelis og ælt dejen. Tril små kugler med diameter som en enkrone og sæt en hasselnød i toppen. Kagerne flyder kun lidt ud.

 Fru Kiss skriver, at hun bager ved 190 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.