fredag

MORMORS ASPARGESSUPPE

En vidunderlig aspargessuppe, fremstillet på en dejlig kraftig svinesuppe, tilsat 1 dåse asparges og frosne, små kødboller, er som næsten intet andet, et must at have i fryseren op til jul. Suppen kan spises i julen til snart sagt ethvert måltid.

- Og suppen, ja, den får vi faktisk foræret, når vi har kogt rullepølse eller som her, kød til sylte. Jeg havde to store stykker nakkekød i gryden, sammen med vand, salt, peberkorn og laurbærblade. De sidste smages ikke i aspargessuppen.

Det er en opbagt aspargessuppe, som jeg husker den fra min barndom. Den har faktisk fulgt mig igennem livet, da det er vanskeligt at finde en suppe, der kan konkurrere med denne opbagte suppe.



til opbagning af suppe

en god svinesuppe
margarine (ca. 75 g)
mel (3 grydeskefulde)

1 ds. asparges
kødboller

Det er vanskeligt at give mål på tingene, da jeg blot vurderer, hvor meget suppe, jeg skal bruge. Ud fra det tager jeg margarine og smør på slump, så det vel passer med 1 - 1 1/2 liter færdig suppe, og suppe er der jo nok af, ved kogning af den mængde kød. (opbagning som til sauce).
Der vil være suppe tilbage, som jeg i reglen anvender i en god sauce.

Mormors Juleopskrifter

VI BAGER GAMMELDAGS

Noget om Mad

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.