onsdag

Kogt gedde

Kogt gedde, serveret med smeltet smør, reven peberrod og en god kartoffel er endnu én over 100 år gammel opskrift, som egentlig godt kunne fortjene at komme på bordet i vore dage.
Kogt gedde ses ikke meget i Danmark, selvom vi rimelig nemt kan få fat i denne ferskvandsfisk.


På min morgentur langs åen forleden dag, huskede jeg, at dagen var udråbt til geddens dag og havde bemærket en annonce i den lokale avis, hvor man i avisen opfordrede folk til at være med til at fange gedder i åen, netop denne dag.
Selvom jeg ikke er lystfisker, faldt jeg dog over denne gamle opskrift, da jeg kom hjem. Den er som mange andre meget gamle opskrifter ikke for nøjagtig, så man må prøve sig lidt frem til resultatet.

KOGT GEDDE

1 gedde af passende størrelse
eddike til at pensle med
salt
vand
salt

smeltet smør
reven peberrod

Gedde skrabes ikke og koges hel med hoved, når den er rengjort og vasket godt. Skindet pensles med eddike og strøes med salt. Har man ingen fiskesi, kan man, efter at gedden er bundet sammen med hale og hoved, komme den i en serviet (stofserviet) og koge den i saltet vand.

Kogt gedde serveres med smeltet smør, reven peberrod og kogte kartofler. Fadet pyntes med kruspersille.

VELBEKOMME

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.