mandag

Sagosuppe

Sagosuppe var noget, jeg smagte andre steder end i barndomshjemmet. Min far brød sig nemlig ikke om sagosuppe, ej heller om anden skemad, så det blev ikke serveret.
Anderledes var det med mig. Jeg elskede skemad som barn, - ja, det gør jeg forresten endnu.

For nogle år tilbage ville jeg prøve at lave sagosuppe og gik i supermarkedet efter sagogryn. Det skulle blive en vanskelig sag, thi den unge ekspedient anede end ikke, hvad sagogryn var. En ældre kollega blev tilkaldt. Han kendte til sagogryn og lovede at skaffe disse. - Som sagt, så gjort.
Pludselig lå grynene i butikken. Siden har de været til at få, så jeg er ikke den eneste kunde på disse.

Sagosuppe husker jeg i 3 variationer, som kommer her. Opskrifterne står på posen.




GUL SAGOSUPPE

1 L vand
50 g sagogryn
4 æggeblommer
100 g sukker
skal af 1/2 citron
saft af en hel citron
lidt rom, romessens eller sherry
svesker eller rosiner

Vandet bringes i kog og grynene drysses i under omrøring. Tilsæt den revne citronskal og lad det koge under låg i ca. 7 minutter til grynene er klare.
Pisk æggeblommer og sukker til æggesnaps og tilsæt citronsaft og rom.
Den kogende suppe hældes i, mens der piskes. Smag sagosuppen til og server den med rosiner eller svesker i.

RØD SAGOSUPPE
3/4 L vand
1/2 L saft
50 g sagogryn
rosiner eller svesker

Vand og saft bringes i kog. Sagogryn drysses i. Tilsæt rosiner eller svesker og kog dem med i ca. 7 minutter til grynene er klare.
Sagosuppen smages til med sukker.

SAGOVÆLLING
1 L sødmælk
80 g sagogryn
1/2 tsk. salt
kanel og sukker
Mælken tilsættes salt og bringes i kog. Grynene drysses i under stadig omrøring ved svag varme.
Koger ved svag varme i ca. 10 minutter.
Serveres med sukker og kanel.

VELBEKOMME

3 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.