onsdag

Brunkål

Brunkål er en solid vinterret, som vi desværre ikke fik i min barndom. Huset ville, iflg. min mor lugte af det i flere dage og hun havde nok ret. Det var en tid, hvor emhætten endnu ikke havde gjort sit indtog. Så brunkål måtte der ikke laves.

Brunkål smager ellers godt. Jeg ved egentlig ikke, hvor jeg har stiftet bekendskab med det første gang, men har selv lavet det mange gange om vinteren - og altid på slump.

Egentlig er det vist et stykke kogeflæsk der skal til. Jeg har kogt både kogeflæsk, sprængt kam og sågar et stykke røget bacon og hamburgerryg. I så fald får det hele en røget smag, hvis man godt kan lide det.
Brunkål kan også serveres med medisterpølse til eller sønderjyske kålpølser. - Jo, der er muligheder nok.

BRUNKÅL

1 hvidkål (fintsnittet)
sukker, salt
vand
1 stk. kød efter eget valg

Start med at smelte 2-3 spsk. sukker som til brunede kartofler i en stor gryde og tilsæt den fintsnittede hvidkål. Brun godt og rør kålen godt igennem. Tilsæt salt, 1-2 dl vand og læg kødet ned mellem kålen. Brunkålen skal nu stå og snurre 1-1 1/2 time til kødet er mørt.
Fisk kødet op.
Rør kålen igennem. Hvis den ønskes mere brun tilsættes noget madkulør.
Server brunkål med kødet skåret i skiver, rugbrød og sennep. Undgå at få for meget væde på tallerkenen.

VELBEKOMME

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.