fredag

Pandekager

Pandekager er noget, jeg altid forbinder med en ganske særlig oplevelse, jeg havde i en alder af
7-8 år.

I mit hjem fik vi aldrig pandekager, men jeg kendte selvfølgelig godt disse gudedejlige sager andre steder fra.

Nede for enden af vores have, stødte min morfar og mormors have op til vor. Min morfar var en ældre, myndig og meget bestemt mand og han ville ikke have rend igennem hækken, så vi måtte hele vejen udenom på genvisitter.
Han havde arrangeret, at min moster Tove, som var alvorlig syg af cancer, blev installeret på førstesalen i sit hus med al nødvendig pleje omkring sig.
Moster Tove havde et ønske om at få pandekager serveret og i den forbindelse skulle jeg komme og smage pandekager med.
Det gjorde jeg, men kunne da ikke forstå hvorfor moster ønskede pandekager, når hun alligevel ikke ville spise dem. Hun døde forøvrigt kort efter.
- Ak ja, livets alvor går jo først op for een mange år efter, men pandekager fik jeg, - så mange jeg kunne spise.

Babybeklædning fra halvtredserne

Livet igennem har jeg kun få gange selv lavet pandekager. Jeg ved ikke om det skyldes erindringen om moster Tove, der lå der så syg og tynd, når jeg nu ellers holder så meget af disse.
Det er igen Frøken Jensens Kogebog opskriften er fra.


PANDEKAGER

4 dl. mel
1/2 tsk. salt
2 tsk. sukker
1 tsk. kardemomme
3 æg
4-5 dl. mælk
3 spsk. olie

Bland mel, salt, sukker og kardemomme. Pisk æg og mælk sammen og rør det i melet. Tilsæt olien. Hæld dejen i en kande og lad den hvile ca. 1/2 time. Rør i dejen inden bagningen.
Opvarm panden og hæld lidt olie på til den første pandekage. Det er ikke nødvendigt med olie til de øvrige pandekager, da dejen indeholder olie.
Hæld lidt af dejenpå den varme pande og drej hurtigt rundt til dejen er fordelt i et tyndt lag over hele panden. Vend pandekagen, når den er størknet.
Pandekagerne stables eller foldes sammen og holdes varme. De serveres med sukker og syltetøj.

VELBEKOMME

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.