torsdag

Torsk i peberrodsauce

Så står jeg altså her i mit køkken med en dejlig torsk og fire skønne rødspætter foran mig. I formiddags har jeg nemlig som vanligt været på havnen hos fiskerne og hente nytårstorsk, - og altså som sagt rødspætter.

- En sjov tanke, for hvor kommer min torsk fra ? Stammer den fra Sydfrankrigs kyst, er den amerikaner eller er den mon bornholmer ?
Torsken er jo en vandrelysten fisk, der lever langs kysterne af det nordlige Atlanterhav, i Østersøen, i Nordsøen og langs Europas kyst til Biskaybugten.
Mest talrig er den i vand til ca. 100 meters dybde, på dybere vand er der færre og i dybder omkring 400-600 m er den næsten ikke at finde.

Rødspætterne har jeg flået, renset og puttet i fryseren til en anden dag. Her er garanti for friskheden. Medens jeg stod og underholdt mig ved køkkenbordet, lykkedes det en rødspætte, at komme ud af posen og ned på gulvet. Torsken er renset, skyllet og parteret i lækre, store skiver. De ligger nu i køleskabet til i morgen, klar til at koge, og det på helt traditionelt vis med sennepsauce, smørsauce, små faste kartofler, revet peberrod og hakkede hårdkogte æg. Sådan har vi altid spist den nytårsaften.

Opskriften på traditionel nytårstorsk ligger her på siden fra den 30. december 2009.


Her og nu vil jeg gerne præsentere en meget lækker måde, at spise kogt torsk på. Opskriften er fra 1951 og stammer i virkeligheden fra Østrig.

TORSK I PEBERRODSAUCE

1,20 kg torsk
40-50 g smør
1-2 spsk. fint revet peberrod
1/4 liter sur fløde
salt

Smørret smeltes i gryden, fisken lægges på, saltes og tilsættes peberroden og overhældes med fløden. Under tæt låg, dampes det hele forsigtigt over moderat varme.
Torsk i peberrodsauce serveres med alle slags kartofler, nudler eller små boller.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.