søndag

Gelékuverter

En rigtig dejlig lille kage, jeg husker fra mine helt unge år, på kagebordet, når fru Toubro bød til kaffe, er disse gelékuverter. De var som regel at finde på bordet, når min mor og jeg gæstede fruens kaffebord. Kagerne lå smukt arrangeret på et lille sølvfad og smagte ligeså godt, som de tog sig ud. Den raffinerede, lille kage er bagt af en mørdej uden sukker. Sødmen kommer fra geléfyldet og pynten af tesukker.
Fruen havde dog næppe selv bagt, idet huset rummede både stuepige og køkkenpige.

Jeg glemte aldrig de små mørdejskager fra fru Toubros kaffebord og havde senere i livet held til at erhverve mig opskriften, idet min senere svigermor minsanten også serverede gelékuverter til kaffen.

Der bliver ca. 25 stk. af portionen


GELÉKUVERTER

200 g mel
250 g smør eller mgr.
7 spsk. fløde

æg til pensling

fyld

solbær- eller ribsgelé

pynt

tesukker
hakkede mandler

Mel, fedtstof og fløde æltes hurtig sammen til en dej, der hviler en times tid i køleskabet. Ælt ikke for længe, så bliver dejen sej. Dejen rulles ud til ca. 1/2 cm tykkelse og skæres ud i firkanter på ca. 8 x 8 cm. På hver firkant lægges en klat gelé og de fire hjørner bøjes ind mod midten. Kagerne lægges på en smurt bageplade (plade med bagepapir), pensles med sammenpisket æg, drysses med med tesukker og hakkede mandler.

Bages i ovnen ved ca. 200 grader til kagerne er gyldne.

Mormors Juleopskrifter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.