søndag

Kørvelsuppe med smilende æg

Kørvelsuppe med smilende æg, er en ret, det tog mig nogle år, at komme igang med. Ikke fordi jeg ikke bryder mig om kørvelsuppe med smilende æg, for det gør jeg i allerhøjeste grad, men fordi, den jævnligt, siden barndommen, har haft det med at dukke op i erindringen for så at synke tilbage i glemslen.


For nogle år siden, fik jeg dog frembragt en dejlig røget kørvelsuppe og siden har vi spist den med mellemrum og med stort velbehag, når det har været til at få fat på kørvel.
Som barn elskede jeg kørvelsuppe med smilende æg, når den blev serveret som forret. Smagen af den røgede suppe med de halve æg var bare dejlig.

Jeg bruger Frøken Jensens kogebog. Her står dog ikke noget om røget suppe, men det er det bedste. Jeg bruger gerne suppen til kørvelsuppe med smilende æg, når jeg f.eks. har kogt hamburgerryg eller andet røget kød.
Kørvel kan være lidt svær at få hos grønthandleren, men som oftest lykkes det. Frossen kørvel, som foreslået i opskriften, har jeg ikke kunne finde.

KØRVELSUPPE MED SMILENDE ÆG

1 1/2 L røget kødsuppe
3 gulerødder, skåret i skiver
1 porre i papirstynde skiver
35 g smør
4 spsk. mel
ca. 150 g pillet, hakket kørvel
salt
peber

halve æg, kogt så blommen stadig er halvrå

Kog gulerødderne møre i suppen og jævn den med en smørbolle af smør og mel. Kog porreringene med nogle minutter og tilsæt hakket kørvel. Smag suppen til med salt og peber.

Server suppen med smilende, halve æg på og evt. skiver af det røgede kød.

VELBEKOMME

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.