onsdag

Prossekage

Prossekage er en gammel fynsk egnsspecialitet. Jeg har ikke selv oplevet den i mit barndomshjem, men besøg ved juletid i Den Fynske Landsby har bragt mine smagsløg i kontakt med denne kage. Den smagte faktisk forbavsende godt og det er vel nok en god måde, at få rigeligt af de sunde havregryn. Det er da også værd at tænke på. Yderligere kan der jo spares lidt på sukkeret.

Oprindelig var prossekage en middagsret i form af en grød med flæskeskiver eller gåsekød ovenpå. Retten blev serveret som nem middagsmad på bagedagen.
Ellers har prossekage været serveret ved højtider og gilder og f.eks ved høstfester.
I årenes løb har den næsten udvikles sig til en dessert, iblandet krydderier og spises med syltetøj, dog mest ved juletid.


PROSSEKAGE

500 g havregryn
1 spsk. kartoffelmel
2 spsk. sukker
1/2 tsk. salt
2 tskf. kardomme
3 æggeblommer
3 æggehvider, stiftpiskede
125 g rosiner
1 sødmælk

Alt røres sammen på nær de stiftpiskede æggehvider, som vendes i tilsidst.

Bages i stor form ved 170 grader ca. 1 - 11/2 time. Prik i den med en strikkepind.

Når kagen er kold, skæres den i skiver og brunes på panden i smør.
Serveres med æblemos eller anden frugtmos, sirup eller sukker og kanel.

VELBEKOMME

1 kommentar:

  1. Den opskrift som du har på prossekage lyder rigtig god, jeg har en anden opskrift som stammer fra min oldemor og som de fik i hendes familie julemorgen da hun var lille. Vi spiser den stadig hver jul til julefrokosten og i løbet af julemåneden.

    Den historie som hun fortalte var at konen af gården/huset lavede den til de folk der tjænede på gården og at de fik kagerne med sig når de var hjemme i julen.

    Men i min opskrift er der ikke alle de krydderier i, ved ikke om det er fordi at de er egnsbestemte eller om det er fordi at de moske ikke havde penge til krydderierne. Den er kun lavet på havregryn, mælk, æg, rosiner og lidt salt og så tager den 2 dage at lave.
    Men den bliver også skåret i skiver og stegt på panden i fedt eller smør og hjemme serverer vi den med mørk sirup.
    Jeg kan huske at min oldemor godt ville have den med en lille smule brun farin og et drys kanel. Jeg spiser den selv med sirup og et drys kanel.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.