fredag

Jordbærsyltetøj

Jordbærsyltetøj eller jordbærmarmelade, forskellen på disse er blot konsistensen. Jordbærsyltetøj er noget mere løbende end marmelade. Det lader sig let regulere ved at følge anvisningen på Melatinposen. Ellers er fremgangsmåden stort set den samme.


Jordbærsæsonen med start i begyndelsen af juni er stort set forbi for denne gang i Danmark. Der er ikke set danske jordbær i butikkerne et stykke tid, hvorimod bær fra både Tyskland og Belgien stadig dukker op og det til helt andre priser end tidligere på sæsonen. Først på sommeren kunne en bakke danske jordbær erhverves for omkring 20 kr, - de udenlandske for 10-15 kr. Det er der vendt op og ned på. I øjeblikket koster jordbær fra udlandet omkring 35 kr. bakken og det er måske lige i overkanten, hvis det er til til grød eller jordbærsyltetøj.

...... Men se forleden dag faldt jeg over et tilbud på frosne jordbær i mit lokale supermarked. Bærrene var frosne, men hvad gjorde det, de skulle alligevel koges og anvendes til jordbærsyltetøj. Et par poser med hver 1,2 kg til 14,95- kroner kom i indkøbsvognen. Det er bundpris, - ja faktisk koster bærrene omregnet under 7,50 kr. bakken. Det mest morsomme var dog oprindelseslandet. Det var noget så eksotisk som Kina. Det skal nu ikke komme bærrene til skade og jeg fik da også fabrikeret det lifligste jordbærsyltetøj med en rigtig god smag og en dejlig duft.

Her følger opskrifter på henholdsvis jordbærsyltetøj og jordbærmarmelade. Opskrifterne er fra Melatinposen . Efter det har jeg en tilståelse !

JORDBÆRSYLTETØJ

1 kg jordbær
500 g sukker
1/2 - 1 tsk. Rød Melatin

Jordbærrene renses og skæres i mindre stykker. Koges mør i ca. 5 minutter . Sukker tilsættes under omrøring og koges med i 2 minutter. Rød Melatin blandes med 2 spsk. ekstra sukker og tilsættes den kogende frugt under omrøring. Koges i 2 minutter, skummes og hældes på Atamonskyllede glas, som omgående lukkes.

JORDBÆRMARMELADE

1 kg jordbær
500 g sukker
1-2 tsk. Rød Melatin

Nøjagtig samme fremgangsmåde som ovenstående, blot lidt mere Rød Melatin i.
Det er faktisk uhyre enkelt at fremstille sin egen marmelade eller syltetøj, så benyt jer af det, nu alle de dejlige bær er fremme.

Jeg har en passion for mikroovnen og bruger den ved enhver given lejlighed, hvor jeg kan se mit snit til at springe over, hvor gærdet er lavest og jeg tilstår, det har jeg også gjort i dette tilfælde. Der er den fordel ved mikroovn, at opvasken bliver noget mindre og man undgår, at skulle have komfuret igang.


Følgende fremgangsmåde blev benyttet til fremstilling af jordbærsyltetøj fra mikroovn :

Posen med de frosne jordbær, 1,2 kg ialt hældes i en mikroegnet glasskål. Ind med dem i mikroovnen ca. 15 minutter ved fuld effekt til de er kogt (tildækket). Nu røres sukkeret i og koger yderligere et par minutter og tilsidst drysses Rød Melatin i, iblandet et par spiseskefulde sukker. Det hele røres godt og koger yderligere 2 minutter. Færdig og klar til at hælde på glas. Det kan ikke være nemmere og resultatet står mål med gammeldags fremstilling i gryde.
Èn ting skal man blot huske, når der arbejdes med mikroovn. - Skåle m.m. kan blive meget varme.

Jeg ved godt, at opskriften er baseret på 1 kg jordbær. Sukker- og Melatinmængden holder alligevel uden at forringe resultatet.
I de gamle opskrifter i f.eks Den Grønne Syltebog, tilsættes jordbærrene citronsaft som geleringsmiddel (pektin). Ikke at smagen bliver meget anderledes af det, så hvorfor ikke gøre det lidt nemt og bruge et tilgængeligt geleringsmiddel fra industrien, der samtidig med det skal være hyggeligt og rart at fremstille sine egne produkter, harmonerer med de flestes travle hverdag.

1 kommentar:

  1. sebastian larsenapril 06, 2013

    Jeg er ved at lave dejlig jordbær/hindbær syltetøj som tilbehør til crepes suzette til morgenmaden (min kone sover stadig, jeg tror jeg bliver meget populær). 1000 tak for opskrift!

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.