torsdag

Fyldt Peberfrugt

Fyldt peberfrugt eller Columbiansk peberret, må dengang i 50 erne været kommet til udefra. Peberfrugter i husholdningen var endnu ikke så almindeligt som i dag, hvor fyldt peberfrugt så nemt kan fremstilles af denne  dejlige frugt, som optræder i forskellige kulører. Indholdet af c-vitamin i peberfrugter er stort og frugterne nemme at få fat i, oven i købet til en billig penge.
Jeg går ofte på torvet og køber mine peberfrugter og er kritisk overfor, at kvaliteten òg friskheden er i orden. Skal frugterne derimod bruges til f.eks. fyldt peberfrugt eller i en sammenkogt ret, kan jeg da sagtens finde på, at købe en stor pose peberfrugter, som blot er lidt ´trætte i betrækket` til en 10er.

At der i den originale opskrift har været brugt fedt til stegning af løgene, vil jeg tillade mig at tage let. Jeg bruger olie i stedet. - En god og sund rapsolie.

Opskriften er til 3-4 personer.


FYLDT PEBERFRUGT

1/2 kg hakket småkød, halvt flæsk og halvt kalv
1 stort grofthakket løg
1-1 1/2 spsk. svinefedt
1 tsk. paprika
3-4 grønne eller røde, udhulede peberfrugter
1 æg
salt og peber

Løget brunes i fedtstoffet til det er gyldent, men endelig ikke brændt. Paprikaen drysses i og kødet brunes heri. Man smager til med salt og peber og ægget røres i. Fyld kødmassen i de udhulede peberfrugter, hvorfra kernerne er omhyggeligt fjernet. De fyldte peberfrugter småkoger ca. 1/2 time i en kasserolle, hvor de lige nøjagtig er dækkede.
Fyldt peberfrugt kan evt. serveres med lidt kød og et godt brød til.

VELBEKOMME

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.